Principper for Børneinstitutionen Broparken

Broparkens pædagogiske principper og læringssyn

Vi ser børn som de er, og går ud fra, at de har de bedste intentioner og motiver.
At slå et andet barn, kan være et udtryk for afmagt, mangelfuldt sprog, og et ønske om at være inkluderet i en børnegruppe. Vil gerne være venner, men ved ikke hvordan.

Vi følger barnets spor, og finder alternativer.

Hvis barnet gerne vil hoppe, men ikke kan ”se” de andre børn, anvises venligt et andet sted hvor barnet kan udfolde sig.

Vi bruger vejledning og guidning, frem for skæld-ud.

Vi bruger et anerkendende sprog. ”Jeg kan se du gerne vil lege med ham, men han bliver ked af det når han bliver slået. Prøv at spørge om du må være med.”

Vi søger forståelse for barnets adfærd. (Habitus)

Vi undersøger, om der kan ligge noget særligt i barnets historie til grund for barnets adfærd. Vi stiller ”nysgerrige” spørgsmål til familien.

De voksne er rollemodeller.

Børn kopierer. Vi er gode eksempler, taler til dem og hinanden, som vi ønsker børnene skal tale og agere over for hinanden.

Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og kompetencer.

Vi finder de ressourcer og kompetencer barnet har, og finder måder at bruge dem konstruktivt til i fællesskabet. Eks. Barnet har svært ved at sidde stille, men er god til at klatre i træer. Vi laver aktiviteter der retter de andre børns opmærksom hed mod dette.

Vi har fokus på fællesskabets ressourcer.

Vi er opmærksomme på, hvad der skaber tryghed for det enkelte barn, og skaber nye og flere fællesskaber i anerkendende miljøer. Vi tænker pædagogisk bagdør ind i aktiviteterne, så alle kan deltage på egne præmisser.

Vi følger op på børnenes initiativer, og sikrer at børnene har valgmuligheder.

At vi lader en aktivitet udvikle sig i en anden retning end planlagt. At børnene har flere ting at vælge imellem, at vi forsøger at opfylde spontane ønsker.
Vi lader børnene komme til udtryk.

Læs om overordnede principper og politikker for Børneinstitutionen Broparken vedtaget i forældrebestyrelsen.